Türk Mimarisi Tektonikleri
2015 EUROPALIA Türkiye Yılı kapsamında Yunus Emre Enstitüsü’nün desteğiyle küratörlüğünü Sinan Logie ve Melek Aksoy’un yaptığı ‘’Türk Mimarisi’nin Tektonikleri’’ isimli sergi açılışı 13 Ekim 2015 tarihinde Brüksel CIVA (Uluslar arası Şehir ve Mimari Merkezi)’da gerçekleştirildi.
Sergi söz konusu okumayı tarihi ve çağdaş mimari örnekleri yan yana getirerek yapıyor. Bu yan yana gelen, çiftleşen yapılar farklı boyutlarda yaklaşık 60x60x60cm hacminde ahşap maketler olarak sunuluyor. Serginin ana içeriğini ise maketler oluşturuyor. Her çift makete planları, kesitleri ve tarihi bilgisi eşlik ediyor. 12 çift mimari birliktelik ve 24 maket birlikte sergileniyor.
Bu 12 çift mimari yapı sırası ile:
1. Çadır
Topkapı Sarayı, İstanbul & Borusan Neşe Fabrika Kreşi, Adıyaman
Mimar: Murat Şanal
2. Kervansaray
Koza Han, Bursa & İstanbul Manufaturacılar Çarşısı, İstanbul
Mimar: Doğan Tekeli, Sami Sisa, Metin Hepgüler
3. Revak
Halilürrahman Camii, Balıklı Göl, Urfa & Sakıp Sabancı Müzesi, Seed, İstanbul
Mimar: Nevzat Sayın
4. Sıra Pencere
Amcazade Hüseyin Paşa Yalısı, İstanbul & İstanbul Üniversitesi Merkez Kütüphanesi
Mimar: Sevinç Hadi, Şandor Hadi, Hüseyin Başçetinçelik
5. Kule-Minare
Ulu Camii, Diyarbakır & Vehbi Koç Vakfı Kültür ve Sanat Merkezi, Kocaeli
Mimar: Tülin Hadi, Cem İlhan
6. Sütün
Beyşehir Eşrefoğlu Cami, Konya & Salt Beyoğlu, İstanbul
Mimar: Han Tümertekin
7. Saçak
Mihrimah Sultan Cami, İstanbul & Karatepe Açıkhava Müzesi, Adana
Mimar: Turgut Cansever
8. Mahalle
Safranbolu Evleri & Sosyal Sigortalar Kompleksi, Zeyrek Tesisleri, İstanbul
Mimar: Sedat Hakkı Eldem
9. Havuz
Zinciriye Medresesi, Mardin & Meclis Cami, Ankara
Mimar: Behruz Çinici, Can Çinici
10. Turkuvaz
İnce Minare Medresesi, Konya & Haydarpaşa İskelesi, İstanbul
Mimar: Vedat Tek
11. Dikdörtgen ve kare plan
Mardin Şehri & Ahmet Ertegün Evi, Bodrum, Muğla
Mimar: Turgut Cansever
12. Taç kapı
Divriği Ulu Cami ve Şifahanesi, Sivas & Ankara Garı, Ankara
Mimar: Şekip Akalın
Türk mimarisini oluşturan mimari tektonikler, insanın ilk yerleşik hayata geçtiği tarih öncesi dönemle başlamakta, Anadolu’nun uzun tarihi boyunca birçok kez kendini tekrarlayarak günümüze ulaşmaktadır. Bu zengin mimari yapı çeşitliiği coğrafya insanı tarafından olduğu gibi ya da değiştirilerek sürekli kullanılmış ve hala kullanılmaktadır.
Europalia Turkiye 2015 için önerilen bu serginin amacı, doğrusal olmayan bir yaklaşımla bu tektonikler üzerinden Türk mimarisini incelemek ve bütünsel bir bakış ortaya koyuyor.
Sergi, ele alınacak on iki tektonik üzerinden, Türkiye’nin farklı bölgelerinde, farklı zamanlarda inşa edilmiş yapıları eşleştirerek, bu yapılar arasındaki ilişkiyi okumayı hedefliyor. Bu okuma ile mekân ve yöresel koşullar ve kültürel biçimlerle maddeleşen “yerin ruhu” kavramını sorgulayarak, tartışmaya açmak serginin ana amacını oluşturuyor.